Styrelsen - Årsmöten

Här hittar du information om årsmöten.

Föreningen har Valberedning som består av två personer, vars uppgift är att på medlemmarnas uppdrag ta fram förslag på styrelseledamöter till föreningens årsmöte.

Styrelsen ska enligt stadgarna bestå av minst tre och högst sju ledamöter med högst tre suppleanter. Styrelsen väljs av föreningsstämman på årsmötet. För aktuell styrelsens sammansättning se informationstavla i trapphusen.

Till ledamot eller suppleant kan förutom medlem även väljas person som tillhör medlemmens familjehushåll och som är bosatt i föreningens hus. Stämman kan dock välja en (1) ledamot som inte uppfyller kraven i föregående mening.

Styrelsemöten hålls i regel andra tisdagen i varje månad med uppehåll i juli och augusti. Styrelsens uppgift är att förvalta och innebär följande åligganden

• att svara för föreningens organisation och förvaltning av dess angelägenheter
  • att senast en månad före ordinarie föreningsstämma till revisorerna avlämna årsredovisningen
  • att senast en vecka före ordinarie föreningsstämma hålla årsredovisningen och revisionsberättelsen tillgänglig
  • att föra medlems- och lägenhetsförteckning; föreningen har rätt att behandla i förteckningarna ingående personuppgifter på sätt som avses i personuppgiftslagen

Ordinarie föreningsstämma ska hållas årligen tidigast den 1 mars och senast före juni månads utgång. Normalt sett håller föreningen sitt årsmöte i början av maj månad. Medlem som önskar få ett ärende behandlat vid föreningsstämma ska anmäla detta senast den 1 februari eller inom den senare tidpunkt styrelsen beslutat.

Kallelse till föreningsstämma ska innehålla uppgift om vilka ärenden som ska behandlas på stämman.  Beslut får inte fattas i andra ärenden än de som angivits i kallelsen.

Senast två veckor före ordinarie stämma och en vecka före extra stämma ska kallelsen utfärdas, dock tidigast fyra veckor före stämman. Kallelsen ska utfärdas till samtliga medlemmar genom utdelning. Vid föreningsstämma har varje medlem en röst. Om flera medlemmar innehar bostadsrätt gemensamt har de dock tillsammans endast en röst. Medlem som innehar flera lägenheter har också endast en röst. Rösträtt har endast den medlem som har fullgjort sina ekonomiska förpliktelser mot föreningen enligt dessa stadgar eller enligt lag. Utförlig information om föreningsstämman finns i föreningens stadgar under §12–23.